
 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 11 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 12 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 12 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 15 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK ................................................................................... 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Članovi privatnog obezbeĎenja, koje je uprava Filozofskog fakulteta u Beogradu 

angaţovala da spreči dvonedeljnu blokadu, prilikom sukoba sa studentima 3. novembra, pretili 

su fotografu dnevnog lista „Pravda“ da će ga izbaciti iz zgrade, a novinara istog lista, Srećka 

Milovanovića, grubo vreĎali. Predsednica Udruţenja novinara Srbije, Lјiljana Smajlović, izjavila 

je da je sve što se desilo na Filozofskom fakultetu sramotno, a da je napadom na novinara 

prekršen Zakon o javnom informisanju. Ona je ukazala da je fakultet javna ustanova, a protest 

studenata dogaĎaj od interesa za javnost, sa koga su novinari imali pravo da izveštavaju. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti. Niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, 

nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon 

posebno naglašava da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. U medijima se slobodno 

objavljuju ideje, informacije i mišljenja o pojavama i dogaĎajima o kojima javnost ima 

opravdani interes da zna. Sloboda da se objavljuju informacije o dogaĎajima o kojima javnost 

ima opravdani interes da zna, nuţno podrazumeva i slobodu da se takve informacije prikupljaju.  

Zakonom o javnom informisanju izričito je predviĎeno i da javne sluţbe, što univerzitet i 

fakulteti u njemu nesumnjivo jesu, a posebno i Univerzitet u Beogradu, kao drţavni univerzitet i 

fakulteti u njegovom sastavu, imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za 

javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. U ovom smislu 

univerziteti i fakulteti apsolutno su izjednačeni sa drţavnim organima i organizacijama, 

organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim preduzećima. VreĎanje i 

izbacivanje iz zgrade fakulteta, novinara i fotoreportera koji su izveštavali o studentskoj blokadi 

fakulteta, kao nesumnjivo dogaĎaj o kome je javnost imala opravdani interes da zna, predstavlja 

ozbiljnu i nedopustivu povredu slobode izraţavanja. 

 



4 

 

1.2. Novinarka Rada Stajić i snimatelj Slobodan Gabrić, dopisnici iz Subotice Radio televizije 

Vojvodine, pokrajinske ustanove javnog radiodifuznog servisa, napadnuti su 4. novembra u 

Bajmoku, prilikom uzimanja izjava o nerasvetljenim ubistvima i otmicama u ovom mestu. 

Napadač je novinarku Rаdu Stаjić grubo drmusao, drţeći je zа vrаt, dok je snimаtelju Gabriću 

pokušаo dа otme kаmeru. Novinarska ekipa RTV pravila je prilog o nerešenim ubistvima u 

Bajmoku, a povodom sahrane ţrtve, koja je pronaĎena zadavljena i zakopana u podrumu svoje 

kuće posle dvanaestodnevne potrage. Mediji su preneli da je novinarku i snimаtelja napao čovek 

koji je čuvao kuću ubijene koja je povremeno boravila u inostranstvu. Dnevni list „Večernje 

novosti“ prenosi je da je maloletna kćerka istog čoveka, sa svojim mladićem nestala neposredno 

nakon što je prijavljen nestanak ubijene ţene.  

 

Zakonom o javnom informisanju izričito je predviĎeno da  niko ne sme da vrši bilo kakav fizički 

ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Njihov zadatak je nesumnjivo bio sloţen, budući da su izveštavali o nesrećnom 

i tragičnom dogaĎaju, koji uključuju lični bol i šok okoline koja je ţrtvu poznavala. MeĎutim, ne 

postoje indicije iz kojih bi proizilazilo da su oni povredili Kodeks ili Zakon o javnom 

informisanju. Podsećamo da su u skladu sa vaţećim Kodeksom novinara Srbije, novinari duţni 

da poštuju privatnost, dostojanstvo i integritet ljudi o kojima pišu. Ovo pravo suţeno je jedino 

kada je reč o javnim ličnostima, a posebno nosiocima javnih funkcija. Kodeks novinara Srbije 

posebno podvlači da novinari i urednici naročito treba da izbegavaju spekulacije i prenošenje 

nedovoljno proverenih stavova u izveštavanju o nesrećama i tragedijama u kojima ima stradalih 

ili su teško pogoĎeni materijalni i drugi interesi graĎana, kao i da u izveštavanju o dogaĎajima 

koji uključuju lični bol i šok, svoja pitanja prilagode tako da odraţavaju duh saosećanja i 

diskrecije. Novinari su posebno obavezni da osiguraju da dete ne bude ugroţeno ili izloţeno 

riziku zbog objavljivanja njegovog imena, fotografije ili snimka s njegovim likom, kućom, 

zajednicom u kojoj ţivi ili prepoznatljivom okolinom. Isto predviĎa i Zakon o javnom 

informisanju, u skladu sa kojim se maloletnik ne sme učiniti prepoznatljivim u informaciji koja 

je podesna da povredi njegovo pravo ili interes. U konkretnom slučaju, na osnovu raspoloţivih 

informacija, novinari su postupali u skladu sa etičkim pravilima profesije i vaţećim propisima. 

Ukazaćemo ipak, budući da bi to moglo biti relevantno za neki drugi slučaj, da je zabrana 

fizičkog ili drugog pritiska na medije i novinare bezuslovna, te da ni eventualna povreda 

Kodeksa novinara ili Zakona o javnom informisanju, čak i u slučaju u kome bi takve povrede 

bilo, ne opravdava samovlašće. Naprotiv, takva povreda samo pruţa osnov oštećenom za 

eventualan sudski postupak. Samovlašće je i krivično delo za koje je Krivičnim zakonikom 

zaprećena novčana kazna ili kazna zatvora do jedne godine. 

 



5 

 

1.3. Novinarka, urednica i voditeljka informativnog programa TV Prva, Branka Nevistić, 

napustila je ovu medijsku kuću zbog, kako je izjavila, „velikog pritiska i nemogućnosti da 

profesionalno radi svoj posao“. Mediji su preneli da Branki Nevistić u Prvoj nije bilo dozvoljeno 

da obraĎuje odreĎene teme i da su joj neki od gostiju bili zabranjeni. Dnevni list „Blic“ prenosi 

da je voditeljka pod pritiskom bila zbog političkih analitičara različitih ubeĎenja, koji su, u 

emisijama koje je ureĎivala i vodila, raspravljali o drţavnoj politici prema Kosovu, a da je sve 

počelo zamerkama zbog oštrine sa kojom je, pre godinu dana, vodila intervju sa tadašnjom 

ministarkom telekomunikacija u Vladi Republike Srbije. Iz TV Prva nisu komentarisali razloge 

kojima je Branka Nevistić obrazlagala svoj odlazak, a saopštili su da se ona u ovoj medijskoj kući 

ponašala „krajnje neprofesionalno i nekolegijalno“, da je napustila radno mesto, odbivši da 

sasluša svoja dnevna zaduţenja. Udruţenje novinara Srbije (UNS) saopštilo je da ih je Branka 

Nevistić još u avgustu obavestila da je došla pod udar cenzure na Prvoj televiziji i da joj preti 

otkaz, jer njen poslodavac trpi pritiske „s vrha“ zbog sadrţaja vesti koje ona ureĎuje. 

„Nevistićeva je kaţnjena smenom s mesta producenta i voditelja informativnog programa zbog 

emitovanja političkog pogleda na Kosovo koji se razlikovao od stava drţavnog i političkog vrha“, 

kaţu u UNS-u. Sa TV Prva su odgovorili da UNS nije pozvao drugu stranu kako bi utvrdio pravu 

istinu „i to sve u cilju vršenja pritiska, kaljanja ugleda i javnog linča jedne eminentne medijske 

kuće.“ 

 

Zakon o javnom informisanju predviĎa da novinaru ne moţe prestati radni odnos, umanjiti se 

zarada, ni pogoršati poloţaj u redakciji zbog istinite tvrdnje objavljene u javnom glasilu u kome 

je zaposlen, ili zbog odbijanja da izvrši nalog kojim bi kršio pravna i etička pravila novinarske 

profesije, ili zbog odbijanja da izvrši nalog koji protivreči ureĎivačkoj koncepciji javnog glasila, 

kao ni zbog mišljenja koje je van javnog glasila izraţeno kao lični stav. Sa druge strane, Kodeks 

novinara Srbije predviĎa da je novinar duţan da konsultuje što više izvora i da im omogući da 

iznesu svoj stav. Slučaj Branke Nevistić koji će, kako obe strane najavljuju, završiti sudskim 

sporovima, potvrĎuje da Zakon o javnom informisanju ne sadrţi dovoljno precizne odredbe 

kojima bi štitio novinara od redakcijskih naloga kojima bi se od njega traţilo da postupa 

protivno novinarskom kodeksu, a i u meri u kojoj ih sadrţi, ne postoji sudska praksa na osnovu 

koje bi se mogli donositi zaključci o tome kako sudovi te odredbe tumače. Ovo jeste vaţno u 

odnosu na privatne medijie, ali svakako još vaţnije u odnosu na medije koji se finansiraju iz 

javnih prihoda i koji bi trebalo da vrše funkcije javnih servisa, a koji takoĎe nemaju redakcijske 

kodekse kojima bi regulisali prava novinara koji zbog drugačijeg mišljenja mogu doći i dolaze u 

sukob sa ureĎivačkom politikom svog medija.  

 



6 

 

1.4. Dnevni list „Danas“ u broju od 17. novembra, prenosi da je predsednik Nacionalnog 

saveta Albanaca, Galim Bećiri, gostujući na lokalnoj RTV „Aldi“ u Preševu, napao urednika 

Internet portala preševa.com, Dritona Salihua, optuţujući ga da je produţena ruka srpskih 

tajnih sluţbi i organizacija. Salihu je prethodno u svom mediju traţio polaganje računa o 

trošenju budţetskih sredstava od strane Nacionalnog saveta Albanaca. Redakcija portala, 

pozivajući se na informacije Ministarstva za lokalnu samoupravu i ljudska i manjinska prava, 

objavila je da je Nacionalni savet Albanaca iz budţeta Republike Srbije, od 1. jula 2010. do 15. 

oktobra 2011. godine, dobio 16,5 miliona dinara. Salihu tvrdi da graĎani imaju pravo da znaju 

gde je taj novac potrošen, a budući da odgovore nije dobio od samog Nacionalnog saveta 

Albanaca, na svom sajtu objavio je skenirani dokument dobijen od insajdera iz samog Saveta, iz 

koga se, po njemu, vidi da je bilo netransparentnog trošenja novca.  

 

Zakon o javnom informisanju predviĎa da se u javnim glasilima slobodno objavljuju ideje, 

informacije i mišljenja o pojavama, dogaĎajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani 

interes da zna, osim kada je drugačije odreĎeno zakonom, i bez obzira na način na koji je 

pribavljena informacija. Trošenje budţetskog novca svakako predstavlja temu o kojoj javnost 

ima opravdani interes da zna. Nacionalni saveti su tela koja predstavljaju nacionalne manjine u 

oblasti obrazovanja, kulture, obaveštavanja na maternjem jeziku i sluţbene upotrebe jezika i 

pisma, te učestvuju u procesu odlučivanja ili odlučuju o pitanjima iz tih oblasti i osnivaju 

ustanove, privredna društva i druge organizacije iz ovih oblasti. Zakon o javnom informisanju ne 

sadrţi odredbe koje bi se odnosile na javnost rada nacionalnih saveta, ali bi oni nesumnjivo 

morali da spadaju u krug organa koji, već i po Zakonu o javnom informisanju, imaju obavezu da 

informacije o svome radu učine dostupnim za javnost, pod jednakim uslovima za sve novinare i 

sva javna glasila. S druge strane, polazeći od zatvorenosti Nacionalnog saveta Albanaca prema 

jednom mediju u konkretnom slučaju, kao i neprihvatljivog napada njegovog predsednika na 

Dritona Salihua, postavlja se pitanje i kako će ovo telo vršiti svoje nadleţnosti koje, u skladu sa 

Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, ima u medijskoj sferi. Podsetimo, 

nacionalni saveti ovlašćeni su da osnivaju medije, da preuzimaju osnivačka prava nad drţavnim 

manjinskim medijima, ali i da daju predloge za raspodelu sredstava koja se dodeljuju putem 

javnog konkursa iz budţeta manjinskim medijima. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Apelacioni sud u Beogradu povećao je za po sedam meseci kazne zatvora Milošu 

Mladenoviću i Danilu Ţuţi i pravosnaţno ih osudio na po godinu dana zatvora zbog napada na 



7 

 

novinara nedeljnika „Vreme“, Teofila Pančića, 24. jula 2010. u Beogradu. Apelacioni sud je, kako 

se navodi u saopštenju, uvaţio ţalbu Prvog osnovnog javnog tuţioca u Beogradu, u pogledu 

odluke o kazni, jer je prvostepeni sud dao prevelik značaj olakšavajućim okolnostima za 

Mladenovića i Ţuţu. Apelacioni sud našao je da nije bilo mesta ublaţavanju kazne okrivljenima 

ispod zakonom propisanog minimuma, za krivično delo nasilničkog ponašanja. Apelacioni sud 

podsetio je na to da su Mladenović i Ţuţa bez ikakvog povoda napali Pančića, da su ga 

neposredno pre fizičkog napada pratili, idući za njim i kada je oštećeni menjao linijski prevoz, 

čime su iskazali izuzetnu upornost da svoju odluku o napadu realizuju, bez obzira na „smetnje 

koje su se ogledale u činjenici da je oštećeni menjao prevozna sredstva“.  Sud je našao da su 

kazne od po godinu dana zatvora srazmerne stepenu njihove krivice i nuţne da izraze društvenu 

osudu za ovo krivično delo. 

  

Podsetimo, Danila Ţuţu i Miloša Mladenovića policija je uhapsila devet dana nakon napada na 

Teofila Pančića. Sigurnosne kamere snimile su ih s leĎa, zbog čega nisu mogli biti identifikovani 

samo na osnovu snimka, ali je identitet potvrĎen DNK analizom, pošto su na predmetu kojim je 

Pančić pretučen, pronaĎeni tragovi njihovog DNK. Ovo je, nakon njihovog hapšenja, izjavio 

ministar unutrašnjih poslova, Ivica Dačić. Prvi osnovni sud u Beogradu osudio ih je u septembru 

2010. godine na po tri meseca zatvora. U maju 2011. godine, Apelacioni sud ukinuo je tu odluku, 

našavši da Prvi osnovni sud u Beogradu nije tokom prvostepenog postupka pouzdano zaključio 

da su Mladenović i Ţuţa znali da napadaju novinara Teofila Pančića, kao i da li je motiv njihovog 

napada sama profesija Pančića i neslaganje sa sadrţinom njegovih tekstova. Novom presudom 

Prvog osnovnog suda u Beogradu, koja je doneta 1. jula 2011. godine, ponovo su osuĎeni na 

kaznu zatvora u trajanju od po 3 meseca. Odlučujući po ţalbama na tu presudu, Apelacioni sud 

je uvaţio ţalbu Prvog osnovnog javnog tuţioca u Beogradu i preinačio prvostepenu presudu, u 

delu odluke o kazni, osudivši Mladenovića i Ţuţu na godinu dana zatvora. Za krivično delo 

nasilničkog ponašanja za koje su Mladenović i Ţuţa osuĎeni, zaprećena je kazna zatvora od šest 

meseci do pet godina. Ovom presudom dobili smo redak primer presude za napad na novinara 

koja nije na zakonskom minimumu, ili čak i ispod njega. 

 

2.2. Apelacioni sud u Beogradu je prvostepenu presudu Osnovnog suda u Loznici napadaču 

na lozničkog novinara, Vladimira Mitrića, preinačio u delu o kazni, koju je udvostručio i, zbog 

krivičnog dela teške telesne povrede, Ljubinka Todorovića osudio na godinu dana zatvora. Mitrić 

je izjavio „Tanjugu“ da je upravo dobio pisani otpravak presude izrečene posle dva pretresa, u 

septembru i oktobru, pred tročlanim većem Apelacionog suda kojim je predsedavao Sretko 

Janković. Apelacioni sud odlučivao je po ţalbama koje su na prvostepenu presudu uputili 

osnovni javni tuţilac u Sremskoj Mitrovici i Todorovićev branilac. Apelacioni sud je potvrdio 



8 

 

prvostepenu odluku kojom je „zbog krivičnog dela teške telesne povrede” Todorović „oglašen 

krivim“, a preinačio je prvobitnu presudu „samo u delu odluke o kazni“, osudivši optuţenog „na 

kaznu zatvora u trajanju od jedne godine“.  U obrazloţenju presude, Apelacioni sud je naveo da 

je prvostepenom presudom Todorović „oglašen krivim zbog krivičnog dela teške telesne povrede 

iz člana 53, stav 1 KZ RS i osuĎen na kaznu zatvora u trajanju od šest meseci“, u koju mu je 

uračunato vreme provedeno u jednomesečnom pritvoru. Po nalaţenju Apelacionog suda u 

Beogradu, u pogledu odluke o krivičnoj sankciji, prvostepeni sud pri odmeravanju kazne nije u 

dovoljnoj meri cenio oteţavajuće okolnosti i to činjenicu da je okrivljeni oštećenog napao i naneo 

mu teške telesne povrede zbog tekstova koje je ovaj kao novinar pisao, kao i činjenicu da je 

ispoljio upornost u izvršenju krivičnog dela, s obzirom na to da je zadao više udaraca. Osim toga, 

prvostepeni sud nije uzeo u obzir kao oteţavajuću okolnost ponašanje okrivljenog nakon 

izvršenja krivičnog dela. Stoga se, po Apelacionom sudom, izrečenom kaznom zatvora u trajanju 

od šest meseci ne moţe ostvariti zakonom propisana svrha kaţnjavanja. Todorović je obavezan 

da plati i sudske troškove u iznosu od oko 100.000 dinara, kao i Mitrićeve troškove postupka u 

iznosu od 255.000 dinara. Napad na Mitrića, dopisnika „Večernjih novosti“, dogodio se 12. 

septembra 2005. godine u centru Loznice, u ulazu zgrade u kojoj je stanovao, oko 22 sata, a 

izveden je mučki, iza leĎa, drvenim predmetom sličnom palici za bejzbol, pri čemu je Mitrić 

zadobio prelom leve podlaktice i druge teške telesne povrede.  

 

Slučaj Vladimira Mitrića posebno je plenio paţnju javnosti zbog činjenice da on već šest godina, 

od kada je napadnut, ţivi i radi pod stalnim policijskim obezbeĎenjem. TakoĎe, iako je napadnut 

po scenariju gotovo identičnom onom po kojem je ubijen i dopisnik „Novosti“ iz Jagodine, Milan 

Pantić, njegov napadač Ljubinko Todorović se tereti, a sada je i pravnosnaţno osuĎen, za 

nanošenje teških telesnih povreda, a ne za pokušaj ubistva. Da je delo u konkretnom slučaju bilo 

kvalifikovano kao pokušaj ubistva, kazna se mogla kretati u rasponu od pet do petnaest godina, 

dok je ona za nanošenje teških telesnih povreda u rasponu od šest meseci do šest godina. Po 

običaju srpskih sudova da, kada se o napadima na novinare radi, izriču kazne koje su na granici 

zakonskog minimuma, ili čak i ispod nje, i u prvobitnom i u ponovljenom prvostepenom 

postupku, Ljubinko Todorović bio je osuĎen na minimalnu kaznu zatvora predviĎenu zakonom. 

Sada je Apelacioni sud tu kaznu udvostručio i bivšeg policajca Todorovića osudio na godinu 

dana zatvora. Nalogodavci napada na Vladimira Mitrića, meĎutim, još uvek nisu otkriveni, niti 

postoje bilo kakve informacije da se ikakva istraga u tom smislu uopšte vodi. No, sama činjenica 

da je i u ovom slučaju, kao i u slučaju presude napadačima na Teofila Pančića, Apelacioni sud 

konačno presudio tako što je našao da se kaznom u visini zakonskog minimuma „ne moţe 

ostvariti zakonom propisana svrha kaţnjavanja“, ukazuje na mogući zaokret sudske prakse u 



9 

 

Srbiji, koja je do sada, po pravilu, napadačima na novinare izricala kazne koje su bile u visini 

zakonskog minimuma, a često i ispod njega.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz odeljak 

o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Prvostepena presuda Prvog osnovnog suda u Beogradu, doneta zbog teškog oblika 

diskriminacije LGBT populacije, protiv Dragana Markovića Palme, gradonačelnika Jagodine, 

predsednika parlamentarne političke stranke Jedinstvena Srbija (JS) i doskorašnjeg narodnog 

poslanika te stranke u Skupštini Srbije, imala je svoj epilog i na Televiziji „Pink“. Urednik gej 

magazina „Optimist“, Predrag Azdejković, izjavio je da mu je gradonačelnik Jagodine 7. 

novembra u zgradi TV „Pink“, najpre pretio, a onda ga cimao za ruku. Njih dvojica trebalo je, 

naime, da gostuju u emisiji „Magazin In“, koja je za svoju temu imala različitosti u Srbiji. „Čim 

me je video, počeo je da besni kako su mu smestili i kako nije znao da će gostovati sa mnom. Bio 

je gnevan jer ga je Boban Stojanović (predsednik Kvirija centra) nedavno nazvao budaletinom i 

onda se bukvalno obrušio na mene“, izjavio je Azdejković za dnevni list „Alo!“. Palma se tokom 

rasprave osvrnuo i na presudu kojom je osuĎen za tešku diskriminaciju LGBT osoba. „Alo!“ tvrdi 

da je Marković rekao da je njega samo potplaćeni sudija mogao da osudi, te da će presuda biti 

ukinuta na Apelacionom sudu! Urednica i voditeljka „Magazina In“, Sanja Marinković, na kraju 

je otkazala Azdejkoviću gostovanje u emisiji. 

 

Otkazivanje Azdejkovićevog gostovanja u emisiji izazvalo je paţnju jednog dela medija, koji su se 

prevashodno bavili pitanjem da li je izmeĎu Markovića i Azdejkovića došlo do fizičkog sukoba ili 

ne. Pri tome je „Pink“ optuţio Azdejkovića da je ţeleo da zloupotrebi gostovanje u magazinskoj 

emisiji, kao i da je ovo slučaj u kojem gej i lezbijske organizacije „zloupotrebljavaju druge ljude, 

laţno predstavljajući probleme kojih nije bilo“. Marković je izjavio da je poznato da 

homoseksualci „po svaku cenu ţele da budu u ţiţi javnosti, pa kako njihov privatan ţivot nikom 

nije interesantan, moraju stalno da izmišljaju da ih neko napada, jer kako bi se inače pojavili u 

sredstvima informisanja“. Izostala je, meĎutim, analiza posledica ovog incidenta sa aspekta, 



10 

 

kako zabrane govora mrţnje propisanog Zakonom o javnom informisanju, tako i sa apekta 

opštih programskih standarda propisanih Zakonom o radiodifuziji. U konkretnom slučaju, 

opravdano se moglo i moralo postaviti pitanje ureĎivačke opravdanosti pozivanja u program koji 

je trebalo da se bavi različitostima u Srbiji, čoveka za koga se nedelju dana ranije saznalo da je 

prvostepeno osuĎen za diskriminaciju LGBT populacije. Da stvar bude još gora, iz iste emisije, 

nakon sukoba dvojice pozvanih gostiju, odstranjuje se predstavnik diskriminisane grupe, a ne 

onaj ko je osuĎen za diskriminaciju. SvoĎenje čitave problematike isključivo na pitanje da li je 

bilo fizičkog kontakta, moglo bi da implicira da homoseksualce, doduše, ne treba tući, ali da su 

uvrede na njihov račun prihvatljive, kao i da su homoseksualci dobrodošli na televiziju samo 

ukoliko su u dobrim odnosima sa heteroseksualnim gostima u istim emisijama. TakoĎe, 

odstranjivanje Azdejkovića iz emisije moglo bi da bude i slika stanja u srpskim medijima 

generalno, u kome su ovi prinuĎeni da podilaze političarima u toj meri, da im prepuštaju čak i 

da vrše selekciju gostiju u programima. 

 

2. Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

2.1. Nacionalni savet MaĎara (NSM) usvojio je Medijsku strategiju koja bi, kako se navodi u 

tom dokumentu, do 2016. godine trebalo da unapredi kvalitet i profesionalnost medija na 

maĎarskom jeziku u Vojvodini, piše „Dnevnik“. Za Strategiju je glasao 21 član saveta, pet je bilo 

protiv, a jedan uzdrţan. Većinu u tom Nacionalnom savetu ima Savez vojvoĎanskih MaĎara 

(SVM), dok su u opoziciji predstavnici ostalih stranaka vojvoĎanskih MaĎara i Demokratske 

stranke. Kako prenosi dnevni list na maĎarskom „Magzar Szo“, savetnica NSM-a za 

informisanje, Erţebet Zita Šimon, konstatovala je da dokument „nije konačan“, te da on to i ne 

moţe da bude, imajući u vidu promenljivost najšireg okruţenja. Član NSM Laslo Rac Sabo rekao 

je da je potrebno vratiti slobodu medija, te da, budući da NSM funkcioniše kao politička 

organizacija, mediji koji mu pripadaju ne mogu da budu slobodni. Janoš Hadţi, takoĎe član 

NSM, zamerio je što strategijom nije preciziran način na koji će za ostvarivanje zacrtanih ciljeva, 

recimo za 24-časovni radio i tv-program, biti obezbeĎena neophodna materijalna sredstva. 

Predsednik Pokreta maĎarske nade, Balint Laslo, izrazio je nezadovoljstvo što će, kako je rekao, 

aktuelni odnos snaga na političkoj sceni vojvoĎanskih MaĎara „biti zabetoniran“ sprovoĎenjem 

strateške odrednice da vojvoĎanske maĎarske političke stranke u medijima treba da budu 

zastupljene srazmerno „njihovoj teţini i aktivnostima“. Članovi NSM iz redova nevladine 

organizacije „Humentis“, bliske Demokratskoj stranci, kritikovali su sadrţaj Medijske strategije 

vojvoĎanskih MaĎara, uz ocenu da je on, sa jedne strane, utopistički, a da sa druge strane, 

neopravdano daje prednost medijima čiji su osnivači ili suosnivači visoki predstavnici Saveza 

vojvoĎanskih MaĎara, odnosno Nacionalni savet MaĎara, u odnosu na komercijalne manjinske 



11 

 

medije. Prema oceni Atile Čengerija, cilj NSM je izgradnja centralizovane medijske mreţe koja 

moţe politički da se usmerava. 

 

Nacionalni saveti, u skladu sa Zakonom o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, jesu 

predstavnička tela koja se osnivaju radi ostvarivanja prava nacionalnih manjina na samoupravu 

u kulturi, obrazovanju, obaveštavanju i sluţbenoj upotrebi jezika i pisma. Saveti predstavljaju 

nacionalne manjine u oblasti obrazovanja, kulture, obaveštavanja na jeziku nacionalne manjine i 

sluţbene upotrebe jezika i pisma, učestvuju u odlučivanju ili odlučuju o pitanjima iz tih oblasti i 

osnivaju ustanove, privredna društva i druge organizacije iz tih oblasti. Zakonom je izričito 

predviĎeno i da Nacionalni savet usvaja strategiju razvoja informisanja na jeziku nacionalne 

manjine, u skladu sa strategijom Republike Srbije. Nacionalni savet MaĎara izazvao je brojne 

kontroverze u poslednje vreme pojedinim svojim odlukama koje su ocenjene kao neprihvatljivo 

mešanje u medijske slobode. Prvo je, juna ove godine, Nacionalni savet, na predlog Upravnog 

odbora „Magzar Szo-a“, smenio urednika ovog lista Čabu Presburgera, i pored protivljenja 

većine članova redakcije. Tom prilikom, Presburgeru je zamereno što nije dovoljno izveštavao o 

radu predsednika Skupštine Vojvodine i člana Saveza vojvoĎanskih MaĎara, Šandora Egerešija, 

kao i da se novinari lista nisu pojavili na više konferencija za novinare koje je organizovao Savez 

vojvoĎanskih MaĎara, stranke koja ima većinu i u Nacionalnom savetu MaĎara. Već tokom 

septembra, smenjen je i Rudolf Mihok, direktor Pannon RTV, regionalne medijske kuće na 

maĎarskom jeziku sa sedištem u Subotici, čiji je suosnivač Nacionalni savet MaĎara. 

Potpredsednik Nacionalnog saveta MaĎara tom prilikom je izjavio da je jedan od razloga 

Mihokove smene prekid televizijskog prenosa centralnog obeleţavanja maĎarskog nacionalnog 

praznika posvećenog osnivaču drţave i prvom maĎarskom kralju, Ištvanu. Usvajanje spornog 

teksta medijske strategije vojvoĎanskih MaĎara, u kontekstu smena u medijima čija osnivačka 

prava je Nacionalni savet MaĎara preuzeo, potvrĎuju svu problematičnost pojedinih rešenja 

Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina. Ispostavlja se ponovo da je taj Zakon 

otvorio prostor da se ovlašćenja poverena savetima, kao predstavničkim telima manjina koja se 

biraju na izborima, zloupotrebljavaju tako što se stavljaju u funkciju interesa, ne manjinske 

zajednice u celini, već političkih partija koje ostvare većinu u samom nacionalnom savetu. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvojila 

nijedan specifično medijski propis. Još od avgusta meseca u proceduri se nalazi Predlog zakona 



12 

 

o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima. Ovim izmenama i dopunama 

se vrši i usklaĎivanje sa meĎunarodnim ugovorima i propisima Evropske unije i Svetske 

trgovinske organizacije. Ono što bi moglo biti od značaja za medije je preciziranje odredbe koja 

se odnosi na suspenziju isključivih autorskih prava i prava na naknadu u slučajevima 

izveštavanja javnosti putem medija o tekućim dogaĎajima. Shodno sada vaţećoj odredbi, u 

okviru izveštavanja javnosti putem štampe, radija i televizije o tekućim dogaĎajima, dozvoljeno 

je bez dozvole autora i bez plaćanja autorske naknade umnoţavanje primeraka dela, kao i 

vršenje svih drugih oblika javnog saopštavanja dela, pod uslovom da je delo objavljeno, da se 

pojavljuje kao sastavni deo tekućeg dogaĎaja o kome se javnost izveštava, kao i da se 

umnoţavanje primeraka dela, kao i drugi oblici javnog saopštavanja vrše samo u onom obimu 

koji odgovara svrsi i načinu izveštavanja o tekućem dogaĎaju. Predlog zakona o izmenama i 

dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima izričito predviĎa da se ovaj vid suspenzije 

isključivih autorskih prava i prava na naknadu pored štampe, radija i televizije, odnosi i na 

druge medije, kao što su npr. Internet mediji, a posebno se predviĎa da se bez dozvole autora i 

bez plaćanja autorske naknade mogu koristiti kratki izvodi ili saţeci iz novinskih i drugih sličnih 

članaka u pregledima štampe, politički, verski i drugi govori odrţani u drţavnim organima, 

verskim ustanovama ili prilikom drţavnih ili verskih svečanosti, te dnevne informacije i vesti 

koje imaju prirodu novinskog izveštaja. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA) 

 

1.1. Republička radiodifuzna agencija objavila je 21. novembra u dnevnom listu „Politika“ 

javni poziv za prikupljanje ponuda za izradu namenskog softvera za nadzor usklaĎenosti 

programa radio i televizijskih emitera sa zakonskim odredbama tokom izborne kampanje, kao i 

monitoring zastupljenosti političkih stranaka u programima emitera van izborne kampanje. 

Uslovi za podnošenje prijave su registracija za delatnost izrade softvera i posedovanje ISO 9001 

sertifikata. Projektna dokumentacija koja je osnov za izradu softvera u ovom trenutku nije 

objavljena, i RRA će je zainteresovanima uručiti tek nakon podnošenja prijave. 



13 

 

 

RRA je u skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji ovlašćena da vrši nadzor nad radom 

emitera. Ona to moţe da radi samostalno ili angaţovanjem trećih lica. Prikupljanje ponuda za 

izradu namenskog softvera za nadzor ukazuje na nameru RRA da jača kapacitete za samostalno 

vršenje nadzora, i to posebno u odnosu na političku propagandu tokom predizborne kampanje i 

izveštavanje vezano za izbore. Podsećamo da je obezbeĎivanje jednake zastupljenosti bez 

diskriminacije registrovanim političkim strankama, koalicijama i kandidatima u toku 

predizborne kampanje, jedan od opštih programskih standarda predviĎenih Zakonom o 

radiodifuziji. TakoĎe u skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, fizička i pravna lica imaju 

pravo da RRA podnose predstavke u vezi sa sadrţajem programa emitera, ako smatraju da se 

tim programima vreĎaju ili ugroţavaju njihovi lični interesi ili opšti interes. Dosadašnja praksa 

je pokazala da se najveći broj predstavki podnosi upravo tokom predizborne kampanje, kada se 

učesnici u izbornom procesu, nekad manje, a nekad više opravdano, ţale na neravnopravan 

tretman na pojedinim medijima. Nabavka adekvatnog softvera mogla bi da olakša RRA 

postupanje po velikom broju predstavki koje se mogu očekivati nakon raspisivanja izbora koji se 

očekuju naredne godine. 

 

1.2. RRA objavila je na svom sajtu pismo koje je uputila Vladi kao odgovor na izveštaj Saveta 

za borbu protiv korupcije o pritiscima i kontroli medija u Srbiji. RRA smatra da je u izveštaju 

iznet čitav niz neistinitih stavova i insinuacija na račun RRA i Saveta, a posebno i detaljno 

odgovara na navode koji se tiču političkih uticaja na rad Saveta RRA, netransparentne vlasničke 

strukture medija, medijske koncentracije i zaštite dece i maloletnika. RRA posebno ukazuje da 

ni protiv jedne njihove odluke kojom su dali saglasnost za promenu vlasničke strukture bilo kog 

medija, nikada nijedno zainteresovano lice nije traţilo sudsku zaštitu, te tu činjenicu podvlači i 

kao posredan dokaz ispravnosti svojih odluka. U odnosu na zaštitu dece i maloletnika, RRA se 

posebno poziva na svoje Opšte obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera – Kodeks ponašanja 

emitera iz 2007. godine, čiji se jedan deo izričito odnosi na zaštitu dece i omladine, kao i na dva 

obavezujuća uputstva iz 2011. godine, i to obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera u vezi sa 

„rijaliti programima“ i obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera u vezi sa emitovanjem 

programskih sadrţaja koji mogu da naškode fizičkom, mentalnom i moralnom razvoju 

maloletnika. U pismu se navode i tri izrečene mere opomene, televizijama Pink i Happy, zbog 

emitovanja sadrţaja koji mogu da naškode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i 

omladine, odnosno televiziji Studio B zbog toga što je u dva slčaja maloletnike učinila 

prepoznatljivim u informacijama koje su podesne da povrede njegovo pravo ili interes. 

 



14 

 

Jedna od ključnih zamerki koja se mogla čuti nakon objavljivanja izveštaja Saveta za borbu 

protiv korupcije o pritiscima i kontroli medija u Srbiji, bila je da je on praktično zataškan i da je 

umesto da inicira debatu o javnosti, od najvećeg broja medija bio ignorisan. Neki su ovu 

činjenicu koristili i kao dodatni argument koji je trebalo da potvrdi da je sve što je u izveštaju 

objavljeno tačno, odnosno da su oni koji kontrolišu medije toliko jaki, da su u stanju da izveštaj 

jednog vaţnog Vladinog tela učine potpuno nevidljivim. Objavljivanje pisma Vladi Republike 

Srbije kojim je RRA reagovala povodom izveštaja, takoĎe nije dobilo odgovarajuću paţnju u 

medijima, ali činjenica da ga sam RRA jeste objavio na svom Internet sajtu je dobra i pohvalna, 

te će na kraju omogućiti, ako ne najširoj, ono bar stručnoj javnosti da vaga argumente i podatke 

koje iznose i Savet za borbu protiv korupcije, ali i Savet RRA, i da na osnovu ocene takvih 

argumenata donose sopstvene zaključke. Moţda ne u onoj meri u kojoj se to nakon objavljivanja 

izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije očekivalo, neka vrsta debate jeste otvorena i to 

svakako jeste pohvalno. Druga stvar koja je pohvalna jeste da, iako Savet RRA odbacuje navode 

izveštaja koje se na njega odnose, on pismo Vladi zaključuje konstatacijom da će primedbe iz 

izveštaja ispitati i, ukoliko utvrdi postojanje nepravilnosti, preduzeti odgovarajuće mere. 

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

2.1. Radio-televizija Srbije (RTS) i Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

predloţili su 8. novembra Vladi da donese zaključak kojim bi se RTS-u otpisao dug nastao usled 

neplaćanja korišćenja radio frekvencija. Medijska i novinarska udruţenja i asocijacije zatraţili su 

od Vlade Srbije da takav predlog odbije. U zajedničkom saopštenju Asocijacija nezavisnih 

elektronskih medija (ANEM), Udruţenje novinara Srbije (UNS), Nezavisno udruţenje novinara 

Srbije (NUNS), Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) i Lokal pres navode da je javni 

servis Zakonom o radiodifuziji već osloboĎen plaćanja naknade koju komercijalne radio i TV 

stanice plaćaju za pravo na emitovanje, te da bi njegovo oslobaĎanje i naknada za frekvencije 

dodatno diskriminisalo komercijalne stanice i kompromitovalo konkurenciju na medijskom 

trţištu. Medijska i novinarska udruţenja i asocijacije smatraju i da bi otpisom dugova 

bila pogaţena opredeljenja iz tek usvojene Medijske strategije, kojom se Vlada obavezala da će 

podsticati razvoj medijskog trţišta i stvarati nediskriminatorne uslove za zdravu konkurenciju u 

medijskoj industriji, kao i da će finansiranje javnih servisa urediti u skladu s propisima koji se 

odnose na kontrolu drţavne pomoći. Do zaključenja ovog izveštaja nije saopšteno da li je Vlada 

odlučivala po predlogu RTS-a i Ratela. 

 



15 

 

2.2. Dana 11. novembra 2011. godine završene su javne konsultacije o nacrtu Plana o 

izmenama i dopunama Plana raspodele frekvencija/lokacija za terestričke analogne FM i TV 

radiodifuzne stanice za teritoriju Republike Srbije. Izmene Plana raspodele odnose se na 

analogne radijske frekvencije i, što je posebno značajno, Plan raspodele se dopunjuje utoliko što 

se novim Aneksom 4 Plana, predviĎaju prve konkretne frekvencije/lokacije za digitalno 

televizijsko emitovanje. Konkretno, radi se o frekvencijama za 13 predajnika i još dva repetitora 

u Beogradu, sa kojih bi trebalo da otpočne probno emitovanje digitalnog televizijskog programa. 

Konkretne predajničke lokacije su Avala, Crveni Čot, Kruševac-Goč, Loznica-Gučevo, Niš-

Gorica, Novi Pazar-Šutenovačko Brdo, Ovčar, Priboj-Bić, Raška-Gradac, Subotica-Crveno Selo, 

Uţice-Zabučje, Valjevo-Pećina, Vršac-Vršački breg. Repetitorske lokacije u Beogradu su 

Košutnjak i Stojčino brdo. 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva raspisalo je 1. novembra pet 

konkursa za sufinansiranje projekata u oblasti javnog informisanja. Konkursi se odnose na  

 sufinansiranje projekata/programa u oblasti informisanja na maternjem jeziku pripadnika 

srpskog naroda koji ţive u zemljama regiona, i to u MaĎarskoj, Hrvatskoj, Rumuniji, 

Makedoniji, Albaniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Sloveniji; 

 sufinansiranje programskih sadrţaja javnih glasila koji su namenjeni informisanju osoba sa 

invaliditetom; 

 sufinansiranje proizvodnje programskih sadrţaja elektronskih javnih glasila na Kosovu i 

Metohiji, značajnih za ostvarivanje javnog interesa; 

 sufinansiranje proizvodnje i/ili distribucije programskih sadrţaja javnih glasila u Republici 

Srbiji značajnih za ostvarivanje javnog interesa; 

 sufinansiranje proizvodnje i/ili distribucije programskih sadrţaja javnih glasila u Republici 

Srbiji na jezicima nacionalnih manjina. 

 

Zahtevi se prihvataju za sufinansiranje najviše do 80% vrednosti projekta, a maksimalni iznos 

sredstava po projektu je 1.000.000,00 dinara, osim za sufinansiranje programskih sadrţaja 

javnih glasila koji su namenjeni informisanju osoba sa invaliditetom, gde je maksimalni iznos 



16 

 

sredstava po projektu 600.000,00 dinara, i za sufinansiranje proizvodnje programskih sadrţaja 

elektronskih javnih glasila na Kosovu i Metohiji, značajnih za ostvarivanje javnog interesa, gde 

je maksimalni iznos sredstava po projektu 800.000,00 dinara. PredviĎeno je i posebno 

ograničenje za podnosioce projekata koji su u istoj kalendarskoj godini za isti projekat po nekom 

drugom osnovu već dobili sredstva iz budţeta, republičkog, pokrajinskog ili lokalnog, koji zahtev 

za sufinansiranje mogu podneti najviše do 40% vrednosti projekta. 

Opšti kriterijumi za ocenjivanje projekata su isti na svim konkursima, i tiču se značaja projekta 

za ostvarivanje prava na javno informisanje, doprinosa raznolikosti medijskih sadrţaja i 

pluralizmu ideja i vrednosti, validne argumentacije projekta, adekvatne specifikacije budţeta 

usklaĎene i obrazloţene sa stanovišta planiranih projektnih aktivnosti, kao i odrţivosti projekta. 

Posebni uslovi prilagoĎeni su konkretnim konkursima. Ukupan iznos sredstava koji je 

Ministarstvo opredelilo po svakom od ovih konkursa, niti ukupno za sve konkurse, nije 

objavljen. Podsetimo, u prethodne dve godine za iste namene ukupno je bilo opredeljeno 81,5, 

odnosno 96 miliona dinara. Nisu objavljeni ni sastavi komisija koje će evaluirati podnete 

prijave. Konkurs je bio otvoren do 1. decembra.  

 

4. KOMISIJА ZA KONTROLU DRŽAVNE POMOĆI 

 

Tokom perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, na Internet prezentaciji Komisije za kontrolu 

drţavne pomoći objavljeno je rešenje Komisije kojim je dozvoljena drţavna pomoć koja se 

dodeljuje na osnovu Konkursa za podsticanje proizvodnje televizijskih programa iz oblasti 

kulture i umetnosti na srpskom jeziku i jezicima nacionalnih zajednica u Autonomnoj pokrajini 

Vojvodini. U konkretnom slučaju, a povodom pomoći u ukupnom iznosu od 7 miliona dinara, 

Komisija je našla da su ispunjeni uslovi predviĎeni Uredbom o pravilima za dodelu drţavne 

pomoći za dodelu pomoći u oblasti kulture. Ono što je, meĎutim, posebno značajno, jeste 

činjenica da je Komisija postupak pokrenula i rešenje donela u postupku naknadne kontrole. 

Naknadna kontrola, u skladu sa Zakonom o kontroli drţavne pomoći, jeste kontrola koju 

Komisija započinje na osnovu sopstvenih informacija, ili informacija dobijenih iz drugih izvora, 

koje ukazuju da se radi o drţavnoj pomoći koja je dodeljena, odnosno koja se koristi ili je 

korišćena suprotno odredbama zakona. U postupku naknadne kontrole Komisija, pod 

odreĎenim uslovima, moţe naloţiti davaocu drţavne pomoći da odmah obustavi dalju dodelu 

neiskorišćenog dela drţavne pomoći, odnosno da preduzme mere u cilju povraćaja dodeljenog 

iznosa drţavne pomoći, uvećanog za zakonsku zateznu kamatu. Zakon o kontroli drţavne 

pomoći predviĎa da zahtev za pokretanje postupka naknadne kontrole Komisiji moţe podneti 

svako lice koje za to ima pravni interes. Činjenica da su postupci naknadne kontrole ne samo 



17 

 

mogućnost predviĎena zakonom, već i da ih Komisija u praksi vodi, prepoznati su i od strane 

medijskih i novinarskih udruţenja i organizacija kao mehanizam kojim bi se obezbedila primena 

Medijske strategije u delovima koji se odnose na finansijsku pomoć drţave medijima i kontrolu 

drţavne pomoći, kako ona ne bi bila zloupotrebljena za narušavanje konkurencije na medijskom 

trţištu i trgovinu finansijskom podrškom drţave zarad političkih interesa aktuelne vlasti.  

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Irini Reljin, pomoćnica ministra kulture, informisanja i informacionog društva zaduţena za 

telekomunikacije, izjavila je za „Politiku“ da će isključenje analognog i prelazak na digitalni TV 

signal, planirano za 4. april sledeće godine, biti odloţeno, ali da će pripremni radovi za 

digitalizaciju biti nastavljeni. Ona je kao razloge za odlaganje digitalizacije navela izbore, kao i 

vaţna meĎunarodna sportska takmičenja planirana za narednu godinu, Evropsko prvenstvo u 

fudbalu i Olimpijske igre. „Ne moţemo da počnemo isključenje analognog signala pre nego što 

se sve to završi“, izjavila je Reljin.  „Delimični prelazak na digitalnu TV počeće 2012. godine, i to 

zonski, na pojedinim delovima teritorije na kojima će biti uspostavljena probna mreţa od 15 

predajnika malih snaga. Na ovakav pristup naša drţava se odlučila, jer zbog velikog broja TV 

stanica i zauzetosti frekvencijskog spektra, gotovo da nije moguće uporedo emitovanje 

analognog i digitalnog signala, kao što su radile pojedine zemlje“, izjavila je pomoćnica ministra. 

„Politika“ takoĎe prenosi procenu da će ceo proces digitalizacije koštati oko 75 miliona evra. 

Najveći deo toga otići će na izgradnju digitalne mreţe, dok je manje novca potrebno za 

prijemnike za domaćinstva koja program primaju preko zemaljske antene. Prema sporazumu 

MeĎunarodne unije za telekomunikacije, čiji je i Srbija potpisnik, kao poslednji rok za prelazak 

na digitalno emitovanje odreĎen je 17. jun 2015. godine. Nacrt izmena Strategije prelaska s 

analognog na digitalno emitovanje TV signala u Srbiji je pri kraju, a njime se predviĎa fazni 

prelazak, kao i pilot emitovanje digitalnog signala, piše dnevni list „Danas“. „Oprema za ovaj 

posao je stigla, u okviru IPA programa, i trenutno smo u procesu obnavljanja stubova, odnosno 

predajničkih lokacija, koje nisu renovirane decenijama“, izjavila je za ovaj list Jasna Matić, 

drţavna sekretarka za digitalnu agendu u Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog 

društva. Prema njenim rečima, trenutno teku radovi na 25 lokacija paralelno, od kojih je 15 

predviĎeno za Pilot mreţu, a očekuje se da sve bude završeno u toku zime. Ona dodaje da će 

Pilot mreţom biti „pokriveno“ izmeĎu 40 i 50 odsto gledalaca u Srbiji, odnosno toliko njih će 

imati mogućnost da uhvati test – digitalni signal.  

 



18 

 

Vaţećom Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog 

programa u Republici Srbiji, kao datum potpunog prelaska na digitalno zemaljsko emitovanje 

televizijskog programa u Republici Srbiji odreĎen je 4. april 2012. godine. U prethodnim svojim 

monitoring izveštajima ukazivali smo na ozbiljna kašnjenja u implementaciji Akcionog plana uz 

Strategiju digitalizacije, koja su nuţno morala da dovedu do odlaganja digitalizacije, koje je sada 

već sasvim izvesno. Činjenica je da je digitalizacija, kao sloţen i zahtevan proces, bila odlagana i 

u mnogo bogatijim i tehnički naprednijim zemljama nego što je Srbija. Zapravo su izuzetno 

retke zemlje koje su ovaj proces sprovele u inicijalno odreĎenim rokovima. U navedenom smislu 

veći problem predstavlja činjenica što se tek sada govori o odlaganju, iako je svest o njegovoj 

neophodnosti, kod onih koji rukovode ovim procesom, nuţno morala postojati u duţem 

vremenskom periodu. Ono što je nesporno, i okolnosti, a posebno one koje se odnose na 

zauzetost spektra, bitno su izmenjene u odnosu na vreme u kome je donošena vaţeća Strategija 

za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje. Veliki broj televizija iz različitih razloga u 

meĎuvremenu je ostao bez dozvola, što je otvorilo prostor, kako za fazni prelazak na digitalno 

emitovanje, umesto prelaska koji bi se u čitavoj zemlji odigrao u jednom danu, tako i za ozbiljniji 

simulkast (istovremeno i analogno i digitalno emitovanje), koji bi omogućio da se sistem 

podrobno testira pre definitivnog prelaska. Ovo je na neki način i bilo predviĎeno kao 

mogućnost vaţećom Strategijom. U njoj se, naime navodi da bi uslove za uvoĎenje simulkasta za 

nacionalne televizijske emitere na celoj teritoriji Republike Srbije, pre datuma potpunog 

prestanka analognog televizijskog emitovanja, moglo da obezbedi eventualno smanjenje 

zauzetosti spektra. Sada je upravo do toga došlo. Ono što je, meĎutim, sada od izuzetne vaţnosti, 

jeste da se obezbedi da se korigovani rokovi koje će nuţno podrazumevati najavljena izmena 

Strategije prelaska s analognog na digitalno emitovanje, dosledno poštuju. TakoĎe je vaţno i da 

se troškovi digitalizacije, koji logično neće u celini moći da se pokriju samo iz pretpristupnih 

fondova Evropske unije, planiraju odgovorno, kao i da se za pokrivanje tih troškova predvide 

realni i dostiţni mehanizmi. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Profesor Fakulteta političkih nauka u Beogradu, Miroljub Radojković, je na predstavljanju 

programskog, strukturalnog i ekonomskog trenda medija u Srbiji za period jul–novembar 2011. 

godine, ocenio da je promašaj Strategije to što predviĎa da se krug medija koji se neće 

privatizovati proširi na medije nacionalnih manjina i regionalne servise. „Strah da će 

prepuštanje medija Savetima nacionalnih manjina dovesti do njihove kontrole od političkih 



19 

 

partija koje su dominantne u tim telima je opravdan. Drugi veliki promašaj Strategije je ideja o 

formiranju regionalnih javnih servisa u šest gradova. Biće oštre političke i predizborne borbe o 

tome gde će to biti“, ocenio je on. 

 

Paralelno sa ocenama eksperata da je odustajanje od privatizacije velikog broja medija loše, 

mediji nastavljaju da prate pojedinačne slučajeve u kojima privatizacija medija nije dovela do 

ţeljenih rezultata. Tako je početkom novembra potvrĎeno da je Agencija za privatizaciju 

poništila privatizaciju kragujevačkog nedeljnika „Svetlost“. Agencija je poništenje privatizacije 

obrazloţila neplaćanjem pete rate kupoprodajne cene. „Svetlost“ je, u maju 2007, prodata za 21 

milion dinara, odnosno tadašnjih oko 260.000 evra, sa rokom otplate od šest godina. Godišnja 

rata za otplatu ukupne kupoprodajne cene iznosila je 43.500 evra. Račun „Svetlosti“ u blokadi je 

već 355 dana, zbog prinudne naplate potraţivanja od 3,7 miliona evra. Koliki su stvarni gubici i 

dugovi „Svetlosti“ prema drţavi, poveriocima i zaposlenima, moraće da ustanovi privremeni 

zastupnik drţavnog kapitala, koji će, u naredna tri meseca analizirati finansijsku situaciju u toj 

„Svetlosti“, a zatim predloţiti novu privatizaciju, ili pokretanje stečajnog postupka. Zaposleni u 

„Svetlosti“, inače od početka godine zahtevaju isplatu zarada i uplatu doprinosa za penzijsko i 

invalidsko osiguranje, ali su novine, uprkos tome, izlazile svakog četvrtka. Da paradoks bude još 

veći, vlasnici koji su nastavili da objavljuju list, uredno su u impresumu potpisivali štrajkače, 

koji uopšte nisu učestvovali u kreiranju sadrţaja lista. Kragujevački nedeljnik „Svetlost“, jedan 

od najstarijih listova te vrste u Srbiji, privatizovan je u maju 2007, kada ga je na aukciji kupio 

konzorcijum, na čelu sa ovdašnjim biznismenom Gvozdenom Jovanovićem. Tadašnja redakcija, 

u meĎuvremenu je napustila „Svetlost“ i osnovala novi nedeljnik Kragujevačke novine. 

Novoformirana redakcija „Svetlosti“, ubrzo je, zbog neisplaćenih zarada, počela da organizuje 

štrajkove, da bi, početkom ove godine, totalno obustavila rad. 

 

Lokalna TV Valjevo više ne emituje program ni u kablovskoj mreţi SBB-a posle prodaje najvećeg 

dela opreme kako bi se izmirile zarade dela zaposlenih, preneo je „Privredni pregled“, pozivajući 

se na izvore u toj medijskoj kući. TV Valjevo od 20. januara nije emitovala informativni 

program, a njen signal se i pre gašenja u kablovskoj mreţi nije video ni u etru, zbog neplaćanja 

zakupa predajnika. TV Valjevo bila je privatizovana u februaru 2010. godine, kada ju je za 

147.000 dinara kupio Slobodan Pavlović z Urovaca kod Obrenovca. Pavlović je tada kupio i 

Radio Barajevo. Agencija za privatizaciju je 28. marta raskinula kupoprodajni ugovor sa 

Pavlovićem zbog neizvršavanja obaveza, a u maju je postavljen privremeni zastupnik kapitala. 

Preostalih pet zaposlenih u TV Valjevo čeka stečaj. 

 



20 

 

U Informativno – propagandnom centru „Kula“, ĐorĎo Bojanić, zastupnik društvenog kapitala 

nakon poništene privatizacije, smenjen je sa te funkcije. Zaposleni u IPC „Kula“, u okviru kojeg 

radi Radio Kula i lokalni list „Kulska komuna“, smatraju da je odluka Agencije za privatizaciju o 

Bojanićevoj smeni politički motivisana. U sindikatu, kako prenosi novosadski „Dnevnik“, tvrde 

da se sve ovo dešava nakon što je u dve godine, od poništaja privatizacije, odblokiran ţiro račun, 

isplaćeni porezi i doprinosi, plate se uredno isplaćuju, list se redovno štampa, a radio program 

emituje. Na ovaj način se krug praktično zatvara, a drţava koja ne uspeva da naĎe prihvatljiv 

model privatizacije, niti da kreira ambijent u kome bi komercijalni mediji mogli da budu 

uspešni, nakon poništaja privatizacija i vraćanja medija u drţavno vlasništvo, politički 

motivisanim smenama upravljačkih struktura u medijima, nastavlja da nas podseća zašto je 

privatizacija zapravo i bila neophodna. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Period na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, obeleţen je, sa jedne strane, odlukama 

Apelacionog suda u Beogradu koji je, po svemu sudeći zauzeo stanovište da ponovljeni napadi 

na novinare pokazuju da do sada izricane kazne, po pravilu na granici zakonskog minimuma, a 

često i ispod njega, jednostavno ne postiţu zakonom propisanu svrhu kaţnjavanja. One, niti 

utiču na same napadače da promene obrasce svog ponašanja, niti utiču na druge da takve 

obrasce ne prihvataju, niti predstavljaju adekvatnu društvenu osudu za zlo koje mu se nanosi. 

Ukoliko dve odluke Apelacionog suda, o kojima smo u ovom monitoring izveštaju pisali, 

predstavljaju zametak drugačije prakse srpskog pravosuĎa u postupcima koji se vode protiv 

napadača na novinare, onda bi novinari i mediji u zemlji mogli da se nadaju energičnijem 

gonjenju i odgovornijem sankcionisanju napada kojima su izloţeni. S druge strane, paralelno sa 

presudama Apelacionog suda u Beogradu, koje pokazuju narastajuću svest o značaju slobode 

izraţavanja u društvu, shvaćene kao slobode prikupljanja, istraţivanja, objavljivanja i širenja 

ideja, informacija i mišljenja, beleţimo i sve veći broj slučajeva u kojima su mediji i novinari 

izloţeni pritiscima, upravo zbog onoga na šta ih obavezuju i novinarski kodeksi i profesionalni 

standardi, i naţalost, i sve veći broj slučajeva u kojima pojedine redakcije takvim pritiscima 

podleţu. U susret raspisivanju izbora koji se očekuju na proleće iduće godine, za očekivati je da 

takvih pritisaka bude još više. U tom smislu je na novinarskim i medijskim asocijacijama i 

udruţenjima odgovornost da pritiske prepoznaju, da ih razotkriju i da na njih upozore, odnosno 

da svojom podrškom redakcijama i pojedincima koji su im izloţeni, doprinesu zaštiti slobode 

izraţavanja i očuvanju profesionalnih standarda u Srbiji.  


